מבשלים סיפור

עם גל דורון כמחנכת כיתה ב'2 מאוד אוהבת את ספרות הילדים והבישול ולכן החלטתי לחבר בין שתי אהבותיי ולממש זאת לילדי כיתתי. מדי יום ראשון אנו נפגשים בחצאי כיתות, אני מקריאה סיפור ולאחר מכן ילדי הכיתה מבשלים את המאכל או משתמשים בחומר הגלם.

עבודה משותפת יכולה להיות גורם מקרב ואמצעי חינוך רב – צדדי. זה המקום לפתח את כושר ההתבוננות לפלאים המתרחשים בזמן הבישול.

הגברת המודעות של הילדים לסביבתם – הצורך להשתמש בכלים ובחומרי מזון, והצורך לבצע פעולות בישול מוגדרות, בסדר נתון מראש, מעשירים את אוצר המילים של הילדים ומגבירים את המודעות שלהם לסביבתם. המגע בכלים ובחומרים בעת ההכנה וכן הקישוט, העריכה וההגשה של המאכלים הם כולם מקורות להנאות חושיות אסתטיות. הדגשת הנאות אלה מגביר את היחס החיובי של הילדים לסובב אותם.

 

חיזוק הקשר החברתי –

הפעילות המטבחית, לפי הוראות, יכולה להיות גורם מעודד לעזרה הדדית בחברת הילדים. כאשר התפקידים של הקראת המתכון, הוצאת הכלים, הכנת המאכל ,הניקוי והפינוי מתחלקים בין כולם ונוצרת רוח צוות. ולבסוף, כאשר האוכל מוכן – יש סיבה נוספת להנאה משותפת ולאכילה בצוותא.

שיפור ההתאמה בין יד לעין

(קואורדינציה):

חלק מתהליך ההתבגרות הוא שיפור השליטה של הילד בגופו ובחושיו והגברת ההתאמה בין יד לעין. פעולות הבישול מפתחות את הכישורים האלה ומשפרות אותם.

הקניית דפוסי עבודה – העבודה בזמן הכנת מאכל מורכבת מסדרת פעולות מוגדרות הנעשות בסדר מסוים. פיתוח הכושר לעקוב אחרי הוראות המתכונים, להבין אותם ולבצען יהיה לילדים לעזר רב גם בתחומים אחרים. הצורך לרכז את האמצעים והכלים לביצוע המתכון וההקפדה להחזיר הכל למקום מקנים דפוסי עבודה , שיביאו לילדים תועלת בכל פעילויותיהם האחרות.

פיתוח חוש אסתטי ויצירתיות –

חלק חשוב בהכנת המזון הוא הצד האסתטי. בהרבה מתכונים נעשתה בחירת המזון מתוך התייחסות לצבעים, לצורות ולמירקמים הטבעיים. במתכונים אחרים ניתנת הנחיות לקישוט ול"משחק" במאכלים. המתכונים מעודדים את פיתוח כושר ההסתכלות של הילדים ויכולים לשמש בסיס לפעילות אסתטית משלהם. אם יורשה להם להפעיל את דמיונם ולגוון את המאכלים או את קישוטיהם הם ינצלו את המטבח להתבטאות יצירתית מקורית.

אלמנטים מדעיים לימודיים –

בפעילות מטבחית יש הרבה אלמנטים בעלי היבטים מדעיים – לימודיים, ואני יכולה להפנות את תשומת – לב הילדים אליהם כבדרך אגב. כל מתכון הוא למעשה תרגיל לימודי המצריך לביצוע מדידות של נפח ומשקל בכפיות, בכפות, בכוסות או בגרמים – של חומרים יבשים ורטובים, של מוצקים ושל נוזלים. חומרים אלה עוברים תהליכים פיסיקליים וכימיים תוך כדי ההכנה ולפעמים משנים כליל את צורתם. העיסוק בבישול מגביר באופן מוחשי את המושגים של המסה, התכה, הקפאה, או רתיחה. אפשר לשוחח על תערובות ותרכובות . על תהליכים הפיכים ובלתי הפיכים ועל נושאים מדעיים אחרים, הכל לפני הנטייה המדעית של המבשלים.

פיתוח עצמאות ואחריות-

המתכונים הם פשוטים, בסיסיים, אך טעימים. לאחר שהילדים יכינו את המאכלים יחד איתי יוכלו להכינם בעצמם, שההורים אינם בבית או כשהם עסוקים. נכונות הילדים, והיכולת שלהם להיכנס למטבח ולהכין אוכל מפתח אצלם רגש עצמאות ותחושת אחריות ואי – תלות. וזה טוב גם להם וגם למשפחתם.

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר כדי להוסיף תגובה לעמוד